Szikra János

vissza, el

meghúzni megint a vészféket
az életbe újra beleszeretni
elmenni innen
elmenni innen is –
ölelj halálosabban
olyan védtelenek a költők
udvarról kivert kutyák

újra az életbe visszaszeretni
ölelj halálosabban
mint aki csupasz mellkassal tövisbozótot ölel
depressziós bölény
ideje új legelő után nézni a prérin
új földet
	új hazát
	új népet
új nyelvet keresni –
most kéne elmenni innen is örökre el
akár tizenhét munkahelyedről
valahány szűk szeretődtől
öt butácska faludból és
négy rideg városodból

ölelj halálosabban
mint aki utoljára ölel

A barna lány

Negyven éve vonzó volt a
barna lány, de ma már ronda.

Valahogy elsötétedett –
arca lassan éjféli lett.

Szemében már féregszerű
sóvárgás a régi derű.

Talán nemét sem érzi már –
fiú volt egykor, vagy leány?

Kegyetlen lennék? Szánom csak
boldogtalanságba roskadt

gonoszkodását, és rideg
lelkét, mely rámsötétedett…

Majd elmentek…

Sanyinak és Lacinak

Majd elmentek, és lenézek
a földre, és nem látom a földet.

Majd elmentek, és fölnézek
az égre, és nem látom az eget.

Majd elmentek, és nem leszek
már föld, sem ég, sem semmi, senki sem.

És árvák lesztek nélkülem,
mert elmentek végül mindannyian.

Remseyék kertje Gödöllőn

Gödöllőn a Remseyék kertje…
Egymásból nőnek ki nálunk is a fák.

Zongoraszó szűrődik a házból,
talán Gábor ujja hinti szét a fák között a dallamot,
pár évig lányom cserkészvezetője volt,
Iván bátyja a bábokkal bíbelődik,
kissé habókos művész-ember féle,
ezer forintért eladja bohócrajzát
Endrénél a helyi antikváriumban,
háromszor dedikálja előbb
s váltig köszöni a pénzt,
öccsük, András merengve bóklászik
az őszi Erzsébet-park dzsungelében,
ahol Maszat kutyánk séta közben rendre
megugatja a néhai osztrák királyné
bronzszobrát a sétány elágazásánál.

Kezdünk mi is eldzsungelesedni,
azóta már belőlünk nőnek ki kertünkben is a fák,
s én Remseyékre gondolok,
a gyönyörű, sziklába mártott arcú
Flóra már ifjan vállig ősz hajára,
mint az ókori párkák,
ujjai színes kárpitba szövik a jövőt,
s titokban tán a halált,
János férjét ötvenhatban fejbelövik,
meséli a Rézgombosban két deci bor mellett,
két fiukat nem apjuk nevére,
hanem a már patinás Remseyre anyakönyvezik.

Ó, hogy eltűnt belőlem a néhai Remsey család!

A szecesszió századeleji túlélői megúszták a huszadikat,
mondhatni munka nélkül szabotálták a moszkovitákat,
az ötvenes években forgatott filmeket vetítettek nekünk,
Gábor kísérte a képkockákat zongorán,
nyolcmilliméteres némafilm,
gimnasztyorkás muzsik vonszolja le az ukrán
éhínség idején a padláson fölhalmozott gabonát,
András a paraszt,
Iván a NKVD-s pribék,
üti az öccsét a gyorsabb munkavégzés miatt,
nagyokat röhögünk mi,
az MDF még önhitt titánjai
a gödöllői művközpont bérelt termében,
de kiúszunk lassan a filmből a rendszerváltás ugrókövére,
és önfeledten énekeljük a tavaszi éjszakában
gyerekkorunk néhány, örökre bennünk rekedt,
feledhetetlen mozgalmi dalát.

Ében

Már kotorásznak benned az elmúlás
egerei, Jóska, a halál férgei zörögnek
a zsigereidben, – többé nem fűzöl
csuklódra gumikarikákat, nem
nyaggatod a bácsalmási ómamát,
vegyen neked a vásárban papagájt,
valódi, a szivárvány színeiben villogó,
beszélő papagájt, nem ugrasz ki össztánc
közben a tánciskola ablakán a púpos
segédrendőr elől, aki rekedtre üvölti
a torkát utánad, hogy azonnal állj meg,
baszd meg, mert le akarja nyíratni
hosszú, dús, ébenfekete hajad, nagy
csibész voltál te kamaszkorunkban,
de nagy csibész, – s ma már csak
az elmúlás egerei kotorásznak benned,
a halál férgei zörögnek a zsigereidben,
de te csak fuss, rohanj, Kápolnás Jóska,
soha ne add a hajad…

Szikra János (1954) Pátkán élő költő. Utóbbi kötete: Bácsalmási elégia (versek és prózák, Navigátor Press Kiadó, 2022).