Kriskó János
Tól-ig: Hegedűs 2 László jubileumi kiállítása Kecskeméten
Február közepétől a kecskeméti Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ kamaratermében volt látható Hegedűs 2 László Munkácsy Mihály- és Balázs Béla-díjas alkotóművész Tól-ig című jubileumi kiállítása. A tárlatnak különös jelentőséget adott, hogy az alkotónak 50 évvel ezelőtt ugyanebben a térben, az akkor frissen megnyílt Bács-Kiskun Megyei Művelődési Központ aulájában volt élete első önálló kiállítása. A tárlatot akkor Ruszt József, a Kecskeméti Katona József színház főrendezője nyitotta meg. Fél évszázad elteltével Haris László Balogh Rudolf-díjas fotóművész, a Magyar Művészeti Akadémia elnökségi tagja mondott laudációt a megnyitón.
Az 1950-ben, Nagyhalászon született Hegedűs 2 László 1973-tól dolgozott filmgrafikusként a Pannónia Filmstúdió kecskeméti műtermében. Hegedűs ebben az időszakban készítette az Egér a Marson című, német–osztrák–svájci–magyar–jugoszláv koprodukcióban készülő animációs film magyar epizódjainak filmgrafikáit, röviddel később pedig, Jankovics Marcell felkérésére, a Fehérlófia című film háttereit. Az említett kiállításon Hegedűs 2 fiktív népmesei hátterei is falra kerültek.
Hegedűs 1980-tól kezdődően rendszeresen részt vesz hazai és nemzetközi kiállításokon, filmfesztiválokon. Mára egyedüliként tagja a négy országos vizuális művészeti szervezetnek, a Magyar Képzőművészek Szövetségének, a Magyar Fotóművészek Szövetségének, a Magyar Filmművészek Szövetségének, valamint a Magyar Filmakadémiának. A Magyar Művészeti Akadémia köztestületi tagja, alapítója a Székesfehérvári Művészek Társaságának. Alkotómunkáját számos országos és nemzetközi díjjal ismerték el, egyebek mellett 2002-ben Munkácsy Mihály-díjat, 2009-ben pedig Balázs Béla-díjat kapott.
Hegedűs 2 László Tól-ig című kecskeméti kiállításának képanyaga, amely a Nemzeti Kulturális Alap pályázatán elnyert támogatás bemutató kiállítása is volt egyben, filmes adaptáció. Képkockáit egy 1999-ben a Balázs Béla Filmstúdió támogatásával megvalósított rövidfilmből válogatta az alkotó. Az alapul szolgáló, azonos című, négyperces alkotáshoz Hegedűs 2 László már a film megszületése előtt jóval korábban elkezdte gyűjteni a régi fotókat, amelyek között egyre gyakoribbak lettek a csoportképek. A fotók a művész felfogása szerint – a pillanat rögzítése ellenére vagy éppen általa – nemcsak konzerválják az adott pillanatot, de az elmúlásból is árasztanak valamit. A művész a szelektált filmkockákat alakította át állóképekké, s tett falra a tárlatlátogatók elé egy happy end nélküli, létfilozófiai tartalmú történetet. A transzformált képek az idő és az élet elmúlásának vizuális képleteként értelmezhetők Hegedűsnél, egyszerre hordoznak személyes és egyetemes jelentést. A kiválogatott filmkockákat a művész felvitte a számítógépére, és a képek felületén úgy tette érzékelhetővé az idő múlását, hogy roncsolta, korrodálta az emberi alakokat és arcokat.
A 25 darabból álló sorozattal az volt a művész célja, hogy a szemlélőben a tárlat összbenyomása egyetlen képpé vagy inkább gondolattá álljon össze. Hamar nyilvánvalóvá válik a tárlatlátogató számára, hogy a Tól-ig kiállítás tárgya az ember, de nemcsak az egyes ember, hanem az ember általában, emberek kisebb-nagyobb közössége, még tágabban akár a földlakók összessége is. A képanyag gondolatokat hív elő a teremtésről és a teremtőről, az idő és az élet elmúlásának szimbiózisáról. A képek között figyelmesen járva a látogató személyesen is szembesülhet a maga végességével, azzal, hogy mindennek és mindenkinek, így neki is megvan a maga létideje. Tól-ig. A képek közvetítette üzenetre ráerősít a tárlat első harmadában installációként elhelyezett menyasszonyi ruha.
Hegedűs 2 László a kiállítás számos képen alkalmaz olyan ikonográfiai motívumokat, amelyek egyértelműen azonosítják őt mint alkotót. Azonosító jegyeinek egyike a dominó, amely ezen a tárlaton is szerepet kapott. A dominósorok, amelyek a művész gyermekkori emlékeiként hívódnak elő, értelmezése szerint a születést és az elmúlást is jelképezik. A képanyag evolúciójának következtében a kiállítás utolsó ötödére már a dominóval jelzett képek is csillagokká válnak a világegyetemben, rendezetlenül követik egymást. Azt hivatottak érzékeltetni és nyomatékosítani, hogy Hegedűs 2 László szerint a világ bizony rosszul van összerakva.
A Tól-ig című kiállítás képanyaga az idén 75 éves alkotó mély, filozofikus igényű összegzése a létezésről.
Kriskó János (1953) televíziós riporter, szerkesztő, tanár, kulturális szakújságíró.